De kans dat je gewone fietsen weg is als je hem zoekt, is steeds kleiner. Fietsendieven zijn nu uit op de veel betere buit van de elektrische fiets. Elektrische fietsen zijn daarom steeds lastiger te verzekeren. Verzekeraars scherpen hun voorwaarden aan en verhogen de premies. Marktleider ANWB heeft nu een eigen risico geïntroduceerd en eist dat eigenaren een tweede slot gebruiken. Univé experimenteert eveneens met een eigen risico. Dat schrijft het AD.
E-bikebezitters betalen bij diefstal voortaan een eigen risico van 5 procent van het verzekerde bedrag, bevestigt ANWB Verzekeren. Bij diefstal van onderdelen als de accu gaat een eigen risico gelden van 50 euro. Verzekerden dienen hun eigendom bovendien met ten minste twee sloten te beschermen. Anders is er geen dekking. De eisen zijn op 1 maart ingegaan.
ANWB, de grootste fietsverzekeraar van Nederland, zegt niet anders te kunnen. ,,Door een eigen risico in te voeren, willen we onze fietsverzekeringen betaalbaar houden”, zegt woordvoerder Klaas Krege tegen het AD. Hij spreekt van revolutionaire maatregelen. ,,E-bikes worden steeds vaker gestolen. Specifiek voor de e-bike is de kans afgelopen drie jaar met 41 procent toegenomen.”
Om dezelfde reden denkt ook concurrent Univé na over de invoering van een eigen risico. ,,We experimenteren daar momenteel mee”, vertelt Wouter Meijerink. ,,E-bikebezitters kunnen vrijwillig een eigen risico van 100, 250 of 500 euro instellen.” De verzekeraar zag het aantal gestolen e-bikes waarvoor moest worden uitgekeerd afgelopen vier jaar verdrievoudigen. In Flevoland en Groningen is zelfs sprake van een verviervoudiging en in Friesland een vervijfvoudiging. Daarbij speelt ook mee dat meer eigenaren hun e-bike verzekeren.