BRUSSEL (ANP) - De Europese Commissie heeft woensdag YouTube, Snapchat en TikTok om meer duidelijkheid gevraagd over hun algoritmes die gebruikers naar nieuwe filmpjes of informatie sturen. Zo wil de commissie controleren of de bedrijven voldoen aan de Digitale Diensten Wet, die vanaf februari in heel Europa van kracht is.
Van YouTube en Snapchat wil de commissie vooral weten hoe de algoritmes voorkomen dat desinformatie rond verkiezingen en publiek debat wordt verspreid. Voorkomen moet worden dat gebruikers bijvoorbeeld in een denkfuik lopen omdat ze geen andere informatie meer vinden. Het gaat bij deze platforms bovendien "om de verspreiding van illegale inhoud, zoals het aanbevelen van illegale drugs of haatspraak", aldus een persbericht van de Europese Commissie.
De Commissie wil van TikTok aanvullende informatie hoe het platform bij de doorkliksuggesties tegengaat dat gebruikers terechtkomen bij "kwaadwillende actoren" op het platform die desinformatie verspreiden.
De drie bedrijven moeten hun antwoorden voor 15 november naar de Europese Commissie sturen.