Vanaf eind volgend jaar is het zover. Dan komt het eerste Chinese automerk op grote schaal naar Europa. Het gaat om het merk Lynk & Co. Al langer wordt er voor gevreesd dat goedkope, Chinese auto's de Europese markt gaan bestormen. Met Lynk & Co komt dat scenario ineens een stuk dichterbij. De auto wordt vanaf eind volgend jaar geproduceerd in de Volvo-fabriek in Gent. De wagen moet volledig elektrisch worden en is bovendien continu verbonden met internet. "We zien veel potentieel voor dit nieuwe merk op de Europese markt en we zullen Lynk & Co ondersteunen met de technologische en industriële expertise van Volvo", aldus Hakan Samuelsson, de topman van Volvo Cars, dat een belang van 30 procent heeft in Lynk & Co. De Belgische vakbonden zijn blij met de order uit China. "Voor de klant zal het een switch zijn, zoals destijds ook vreemd opgekeken werd bij de komst van Japanse en Koreaanse wagens naar Europa", klinkt het. "Maar wij bouwen de auto's in ieder geval liever hier dan dat ze in China van de band lopen." De vakbondsman merkt nog op: "Meestal is het omgekeerd, en trekken de Europese autobouwers naar China."