IKEA wil dat we zoveel mogelijk kopen. Daar zijn ze al geweldig in: bijna niemand verlaat een IKEA-winkel zonder iets te hebben aangeschaft dat zij niet van plan was aan te schaffen. Maar nu zijn er de 'concept-stores', waaronder die in Delft. Daar wordt het gedrag van de bezoekers nauwkeurig geanalyseerd. IKEA: 'We believe in learning by doing. We operate the IKEA Concept Center in Delft, the Netherlands, where shopping, learning, testing and supporting all come together.' Wie de IKEA in Delft regelmatig bezoekt zal merken dat er steeds dingen veranderen. Zelfs de WC's zijn verplaatst. Allemaal om te kijken hoe we tot kopen zijn aan te zetten. Dat is uiteraard ook de gedachte achter Smãland, waar je je kids kan stallen. Kinderen gaan zich in winkels vervelen, en dus wil je snel weer weg. IKEA wil dat je heel lang blijft. Dat is ook de verklaring voor het feit dat er nergens daglicht is bij IKEA. Als je gedesoriënteerd bent weet je ook niet zo goed meer hoe lang je al in de winkel bent. En hoe langer je blijft des te meer je koopt. Er zit ook een gedachte achter de lage prijzen in IKEA's restaurant. Daar kom je door de prijzen tot de veronderstelling dat alles bij IKEA heel prettig geprijsd is. IKEA is heel erg slim, in meubels, maar vooral in marketing en in het toepassen van kennis uit de neuromarketing, zodat je meer koopt. En in Delft en andere concept-stores oefent IKEA op nog slimmere trucs