Merken zijn belangrijk en hebben een waarde. In internationale lijstjes staat
Apple steevast bovenaan. Verder op de lijst natuurlijk
Google, Amazon, IBM, WalMart, Samsung en Coca-Cola. Er is een verrassende tweede: De
Olympische Spelen (OS). Dat merk is meer dan 47 miljard waard, zo heeft BrandFinance becijferd. Daarmee kan de OS-naam qua waarde niet tippen aan Apple (70 miljard) maar staat het boven die andere merken. Een overeenkomst tussen nummers 1 en 2: Hun waarde is de afgelopen jaren sterk gestegen. Van Apple is dat makkelijk verklaarblaar: Giga verkopen en mega-winsten. Het OS-merk steeg sinds 2008 (Beijing) van 25 naar 47 miljard! Hoe dat komt? De uitzendrechten en sponsorcontracten leveren veel meer op. Volgens Marc Cloosterman van BrandFinance speelt ook mee dat mensen in economisch onzekere tijden meer afleiding zoeken in sport.Het genereert positieve aandacht. Als je in de lijstjes van topmerken verder kijkt dan alleen commerciële bedrijven duikt er nog een waardevol merk op. BrandFinance schat de op 44 miljard. Gezellig tussen Microsoft en IBM. De top 5 merken voor alleen bedrijven ziet er zo uit: bron: