DEN HAAG (ANP) - Met het kaartspel van Albert Heijn is ook de laatste grote Oranje-actie van de Nederlandse supermarkten bekend. Klanten van de grootste supermarktketen van Nederland krijgen bij elke 15 euro aan boodschappen twee kaarten met daarop spelers van het Nederlands elftal of bondscoach Ronald Koeman. Ook Lidl zet dit EK in op voetbalplaatjes.
Supermarktketens Jumbo en PLUS kwamen ook met acties die enigszins op elkaar lijken. Jumbo-klanten krijgen bij besteding van minstens 50 euro een oranje 'juichspencer', waarmee het bedrijf na het WK in Qatar in 2022 bleef zitten omdat ze waren gebruikt in een omstreden commercial met hossende bouwvakkers. Bij de 'Buurthempies' van PLUS staat de naam van de plaats van de PLUS-supermarkt achterop een oranje hemd.
Eerder werd al duidelijk dat supermarkten en andere bedrijven rond dit EK weer volop willen uitpakken, na de terughoudendheid rond het omstreden WK in Qatar en in mindere mate de corona-editie van het EK in 2021. Voor consumentenmerken zijn voetbaltoernooien geliefde evenementen omdat groepen vrienden en familie de wedstrijden massaal aangrijpen om samen te kijken en daarbij de nodige drankjes en etenswaren te nuttigen.
Albert Heijn komt met zijn campagne ongetwijfeld regelmatig voorbij in de reclameblokken deze maanden. Als partner van de KNVB, een samenwerking die donderdag met twee jaar verlengd is, mag de keten daarbij gebruikmaken van spelers van het Nederlands elftal. Onder anderen Denzel Dumfries en Cody Gakpo komen in de reclame voor.
Ook Heineken verlengde zijn al langlopende samenwerking met de KNVB donderdag, met vijf jaar. De bierbrouwer hoopt deze zomer meer te verkopen met oranje edities van zijn flesjes en blikjes. Volgens Heineken wordt er in de horeca tijdens een WK of EK doorgaans 30 procent meer verkocht.
KPN is een andere sponsor van de KNVB. Ook het telecomconcern voert campagne met Oranje-spelers, onder wie Virgil van Dijk en Daley Blind. Klanten kunnen een oranje telefoonhoesje en een sjaaltje in dezelfde kleur voor huisdieren krijgen.