Zo’n 100.000 mensen in
China en Vietnam spelen online games om goud en andere items te verzamelen. Deze verkopen ze door aan spelers in de Westerse landen. Hiermee verdienen zij hun geld. De Wereldbank schat de waarde van dergelijke items op 3 miljard dollar (2 miljard euro). Driekwart van deze waarde is in handen van de zogenaamde ‘gold farmers’ die het goud en de items verzamelen voor de latere verkoop. Het stimuleren van deze gold farmers zou kunnen helpen bij de ontwikkeling van veel arme landen.
Populaire games zoals Lineage en World of Warcraft draaien om het verbeteren van je personage. Door middel van het verbeteren en kopen van nieuwe items word je personage sterker. Deze items kun je bemachtigen door het verslaan van monsters. Of door te ruilen met andere spelers.
Westerse spelers hebben de tijd niet om het spel zo intensief te spelen. Daarom kopen ze goud, items en zelfs complete personages. Deze kopen ze bij mensen uit China en Vietnam, die betaald krijgen om het spel te spelen. Deze markt groeit met de dag. Uit onderzoek is gebleken dat ongeveer 25% van de spelers geld besteden aan het kopen van virtuele items. Er is zelfs een speler geweest die 5.700 euro heeft uitgegeven op een account.
Dit heeft ertoe geleid dat een aantal van de grote leveranciers van deze virtuele items winst boeken. Ondanks alle maatregelingen die de makers van de spellen hiertegen treffen, omdat ze vinden dat dit het spel ondermijnt. De 8 grootste Chinese leveranciers boeken een omzet van elk circa 7 miljoen euro.
Slechts 30% van de virtuele items waarin wordt gehandeld, is verkregen door menselijke spelers. Zo’n 50% komt voort uit zogenaamde ‘bot farms’, door de computer geprogrameerde spelers. De laatste 20% komt voort uit gestolen accounts.
Ter vergelijking: bij de koffie industrie die een stuk groter is met zijn waarde van 48,5 miljard euro, gaat er maar een heel klein gedeelte (7,9%) naar de koffieboeren. Bij onze gold farmers gaat er maar liefst 23% van het totaal naar de originele gold farmers. Dit toont wel aan dat ondanks dat de markt nog klein is het een positieve impact heeft op de
economie van de arme landen.