Piloten die
werken voor prijsvechters, bijvoorbeeld op een deeltijd- of nulurencontract, hebben vaker last van oververmoeidheid dan piloten met een vaste, voltijds aanstelling bij een reguliere luchtvaartmaatschappij. Dat staat in een
onderzoek van de London School of Economics en de Europese luchtverkeersleiding Eurocontrol.
Ook piloten van vrachtvervoerders melden dat ze vaak vermoeid achter de stuurknuppel zitten. Zij en de lowcostvliegers voelen zich naar eigen zeggen niet gewaardeerd door hun maatschappij en denken dat die het niet zo nauw neemt met de veiligheid.
Aan het onderzoek deden 7239 piloten mee, wat neerkomt op ongeveer 14 procent van het totale aantal commerciële vliegers in Europa. Meer dan de helft van alle ondervraagde piloten denkt dat zijn maatschappij het vermoeidheidsprobleem niet serieus neemt.
Een groot deel van de ondervraagde piloten vindt dat de interne communicatie over veiligheidsonderwerpen tekortschiet. Ook de training met nieuw materieel of nieuwe procedures laat te wensen over, vinden ze.