De een wil het liefst een lease-auto, de ander veel vrije dagen, werkgeluk is voor iedereen verschillend. Toch zijn er ook overeenkomsten. Denk aan het belang van fijne collega's of waardering. Het AD noemt vijf opmerkelijke conclusies over werkgeluk. Over bonussen zijn de meningen verdeeld. Want degene die de bonus krijgt wordt er gelukkiger van, maar de rest van het team juist ongelukkiger. Bovendien wat beloon je precies? Werknemers zullen geneigd zijn voor het snelle of het meetbare resultaat te gaan en niet voor kwaliteit of zorg voor klanten. Toch zegt organisatiesocioloog Lieke ten Brummelhuis die er onderzoek naar doet dat geld als bonus belangrijk is, mits het direct gekoppeld is aan een prestatie. "De werkgever moet dus laten weten dat de werknemer goed gepresteerd heeft. Dat maakt je als medewerker trots en bewust dat je competent bent. Dat gevoel is motiverender dan het geld op zich,” klinkt het in de krant. "Mensen die 100.000 euro per jaar verdienen zijn gemiddeld wel degelijk gelukkiger dan mensen die 25.000 euro per jaar verdienen”, zegt hoogleraar sociale psychologie Ap Dijksterhuis. "Maar de meeste salarisverhogingen zijn te klein om langdurig effect te hebben.” Er zit een grens aan de hoeveelheid salaris die gelukkiger maakt. "Als je geen financiële zorgen hebt en genoeg geld hebt om af en toe op vakantie te kunnen, word je niet gelukkiger van nog meer geld”, aldus Lieke ten Brummelhuis. "Vooral een slechte relatie met je directe leidinggevende is een van de meest genoemde redenen om een andere baan te zoeken”, stelt Ten Brummelhuis. "Daarnaast weerhouden fijne relaties met collega's je er juist van om een andere baan te zoeken.” Ook speelt mee "dat je het gevoel hebt goed te zijn in je werk en kan groeien, dat je het gevoel hebt iets zinvols te doen en dat je waardevolle relaties met anderen hebt.” Velen proberen beter te presteren dan collega's, omdat ze competitief zijn ingesteld of omdat ze snel hogerop willen. Toch worden ze daar niet gelukkig van. "Hoe minder aandacht je schenkt aan hoeveel beter of slechter je bent dan anderen, hoe gelukkiger je waarschijnlijk bent. Of andersom: hoe meer je jezelf vergelijkt met anderen, hoe ongelukkiger je bent,” zegt hoogleraar Raj Raghunathan in zijn boek Het is een modieus verschijnsel om in een bedrijf een geluksdeskundige aan te stellen, maar het helpt weinig zeggen experts. "Happiness moet niet de norm zijn. Het draait niet om de hele dag heppiedepeppie door het kantoor lopen”, zegt werkgelukdeskundige Maartje Wolff van Happy Office. "Het werkt wel als die CHO werkgeluk op de agenda zet, als er verschillende mensen aan meewerken en als duidelijk is dat werkgeluk van strategisch belang voor de organisatie is.” Maar als de sfeer niet goed is in een bedrijf gaat een CHO dat niet zomaar oplossen.