De schooltijden sluiten niet aan bij het bioritme van
tieners, bleek eerder uit onderzoek. Voor hun schoolprestaties is het beter als leerlingen later mogen beginnen. De Nieuwe Veste in het Overijsselse Hardenberg heeft dat advies ter harte genomen en start vanaf volgend schooljaar een uur later met de lessen. Leerlingen in de bovenbouw mogen dan om negen uur in plaats van tien over acht beginnen. Onderbouwleerlingen starten om half negen. De school wilde eigenlijk dat leerlingen pas om half tien zouden beginnen, maar dat stuitte op veel verzet van ouders. Pas na half elf moeten de scholieren echt belangrijke dingen doen en proefwerken vinden alleen in de middag plaats. Het plan ontstond door een profielwerkstuk van twee leerlingen. Zij onderzochten samen met de Rijksuniversiteit Groningen de slaapritmes en schoolresultaten van ruim 700 medeleerlingen. De scholieren met een zogenaamde vroege biologische klok presteerden 's ochtends beter. De tieners met een later ritme haalden in de middag betere resultaten. Iedereen maakte proefwerken later op de dag een stuk beter. Amerikaanse en Britse onderzoekers trokken eerder soortgelijke conclusies, zegt onderzoeker Thomas Kantermann van de RUG. 'Voor veel tieners voelt het om negen uur 's ochtends alsof het midden in de nacht is. Zij zitten op school permanent in de nachtdienst. Een kwestie van biologie, niet van luiheid.' Honderd Britse middelbare scholen starten volgend schooljaar met een soortgelijk
experiment. De eerste les begint daar om 10 uur 's morgens. Ze doen mee aan een vierjarige studie van de Universiteit van Oxford.