Het ene na het andere krantenbedrijf ziet zich gedwongen een flink deel van zijn journalisten op straat te zetten, nu ook weer bij het AD waar bijna 200 medewerkers noodgedwongen vertrekken. En het slechte nieuws is nog lang niet voorbij. Want degenen die hun baan behouden, moeten zich realiseren dat ze eigenlijk veel te veel verdienen. Journalisten voegen te weinig waarde toe om hun huidige hoge salarisniveau te rechtvaardigen, zo schrijft econoom Robert G. Picard in The Christian Science Monitor. Journalisten hebben zelf vaak nauwelijks kennis. Hun werk bestaat uit het verzamelen van kennis van anderen om die vervolgens op een efficiënte manier door te geven. Door de technologische ontwikkelingen is de waarde van veel van dit werk gedaald tot vrijwel nul. De waarde van het journalistieke werk bestond in het verleden uit de toegang die journalisten hadden tot unieke bronnen, uit hun vermogen om die informatie te wegen en te analyseren, en ten slotte om die op een aantrekkelijke manier te presenteren. Maar al deze activiteiten kunnen consumenten nu zelf ondernemen. Journalisten moeten zich volgens Picard heel snel gaan realiseren dat ze iets unieks te bieden moeten hebben, om ook geld te kunnen verdienen met hun producten. Dat betekent in ieder geval specialisatie, en niet meer met tientallen verslaggevers tegelijk op dezelfde gebeurtenissen afgaan om er vervolgens vergelijkbare verslagen van te maken.
Bron(nen): Christian Science Monitor Rethinkingmedia (over jounalistieke salarissen in Nederland)