In Nederland en in de VS hebben kinderen een druk buitenschools programma: muziekles, sporten, creatieve cursussen, ... In
Frankrijk is één activiteit meer dan genoeg. Een moeder is geen taxichauffeur. Kinderen hebben meer huiswerk en verder vermaken ze zich maar thuis. Spelen kun je ook met je broer of je zus. Zijn deze Franse moeders egocentrisch en hechten ze meer waarde aan hun eigen vrije tijd dan aan het 'stimuleren van de ontwikkeling' van hun kinderen? Een Amerikaanse journaliste en auteur van boeken over
opvoeding, , vindt van niet. Een langzamer, minder stressvol tempo in het gezin is niet alleen relaxter voor de volwassenen. Het is ook beter voor de kinderen. Sociale wetenschappers bivakkeerden in Amerikaanse huishoudens met een 'haastige levensstijl', waarin het leven wordt geregeerd door een rooster op een groot planbord. Socioloog Annette Lareau beschrijft een typisch Amerikaans gezin waarin de 3 jongens soms op 1 dag activiteiten hebben op verschillende tijdstippen in verschillende delen van de stad. De resultaten pleiten meer voor de Franse aanpak. Naschoolse activiteiten zijn prima, maar met mate. Kinderen hebben veel vrije tijd nodig. Dat is essentieel voor hun cognitief, fysiek, sociaal en emotioneel welzijn. Volgens wetenschappers is het idee dat hoe meer je kleine kinderen stimuleert, hoe slimmer ze worden, een 'neuromythe'. Voorbereidend lezen en rekenen voor kleuters gaat ten koste van de tijd die ze nodig hebben om datgene te leren waar hun hersenen het meest op ingesteld zijn op die leeftijd - zoals je leren concentreren en leren omgaan met leeftijdsgenootjes.