De prijs van treinkaartjes stijgt volgend jaar mogelijk toch minder hard dan de belachelijke 12 procent die op rol stond. Na onderhandelingen tussen de
NS, het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat en het kabinet ligt nu een compromis op tafel, bevestigen bronnen rond die onderhandelingen na berichtgeving door het AD. Als de afspraak standhoudt binnen de regeringscoalitie, wat nog geen gelopen race is, worden treinkaartjes 6 procent duurder in 2025.
Dat is nog altijd een forse prijsstijging, maar zonder nieuwe afspraken zou de prijs dubbel zoveel omhoog gaan. Het spoorwegbedrijf heeft het al sinds de coronatijd moeilijk. Door de pandemie nam het aantal reizigers fors af, maar het kwam daarna niet meer op het oude niveau. De kosten namen intussen wel verder toe, onder meer door gestegen loonkosten.
Staatssecretaris Chris Jansen (Openbaar Vervoer en Milieu) schreef vrijdag al aan de Tweede Kamer dat hij werkt aan een "structurele oplossing" om tariefstijgingen te dempen. Volgens het Kennisinstituut voor Mobiliteit (KiM) leidt elke procent prijsstijging tot een daling van 0,45 procent in het aantal reizigers.
Compromis
In het compromis draagt de overheid volgend jaar zo'n 40 miljoen euro bij om de prijsstijging te verlagen. De NS zelf moet dan ook 40 miljoen euro bijdragen uit de eigen middelen. Reizigers krijgen daarmee nog steeds een deel van de rekening. De 6 procent waarover wordt gesproken is wel inclusief inflatiecorrectie.
De coalitiepartijen staan kritisch tegenover de NS. Het is nog de vraag hoe het plan in hun fracties zal landen.