Het ministerie van Infrastructuur weet het al een tijdje: luchtvaartmaatschappijen zitten niet bepaald te wachten op Lelystad Airport. Toch heeft minister Barry Madlener (PVV) zijn zinnen gezet op de opening van het controversiële
vliegveld, schrijft
Follow the Money. “Vakantievliegers die al een plekje hebben op Schiphol, hebben echt geen trek om naar Lelystad te gaan.”
Nachtsluiting
Volgens Follow the Money wist het vorige kabinet al van het gebrek aan enthousiasme bij de maatschappijen. FTM-onderzoeksjournalist Ties Joosten vindt dat niet verrassend. “Ze kunnen alleen goedkoop vliegen als ze zoveel mogelijk op en neer pendelen. Vaak doen ze dat drie keer per dag.”
Maar hier wringt de schoen: Lelystad Airport heeft een nachtsluiting. “Daarmee komt de hele vroeg vlucht in de ochtend of de hele late vlucht in de avond te vervallen”, aldus Joosten bij BNR. En dat maakt die drie retourtjes per dag een stuk ingewikkelder.
Businessmodel onder druk
Diezelfde uitdaging gaat straks ook op Schiphol spelen als daar de nachtsluiting wordt ingevoerd. Vooral Transavia ziet dat met lede ogen aan, omdat "daarmee ook het businessmodel fundamenteel geraakt wordt." Maatschappijen die hun vaste plek op Schiphol al hebben bemachtigd, hebben dan ook weinig trek om hun koffers te pakken voor Lelystad.
Kunnen luchtvaartmaatschappijen dan niet gewoon hun ticketprijzen verhogen en op schappelijkere tijden vliegen? Simpel gezegd: nee. "Zo werkt het model van de low-cost carriers niet", legt Joosten uit. "Ze kopen een vliegtuig en willen daar zoveel mogelijk mee vliegen. Dan moet je mensen met een goedkoop ticket aan boord lokken en hen op allerlei manieren proberen te upsellen, door hartstikke dure kopjes koffie aan te bieden, zitplaatsen aan het gangpad of het raam te verkopen. Dat kost allemaal extra geld en is het model.”
Minister met lege handen
Minister Madlener pusht de opening van Lelystad Airport dan wel, hij kan de maatschappijen niet dwingen om daar te landen. “Dat mag niet”, zegt Joosten. “De slots op Schiphol zijn een soort historische eigendomsrechten die je niet mag afnemen. Madlener kan luchtvaartmaatschappijen dus niet dwingen om naar Lelystad te gaan.”
Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat is om een reactie gevraagd, maar wil niet inhoudelijk reageren. Het enige wat ze kwijt willen, is dat er in 2025 pas een definitieve beslissing wordt genomen over de mogelijke opening van Lelystad Airport.