Makelaars weten precies hoe ze
huizen moeten aanprijzen. Met bloemrijke omschrijvingen in advertenties proberen ze huizen te verkopen die eigenlijk een beetje tegenvallen. Dit zijn een aantal veelgebruikte eufemismen en wat voor betekenis er daadwerkelijk achter de mooie termen schuilgaat:
'Stadstuin': Meestal gaat het hier om een heel klein tuintje zonder privacy.
'Levendige, kleurrijke buurt': Kan zijn dat er sprake is van lawaai of overlast. Als de buurt ook nog 'volksbuurt' wordt genoemd, dan weet je genoeg.
'Dichtbij uitvalswegen': Vlakbij de snelweg.
'Karakteristiek woonhuis': Klinkt goed, maar het kan inhouden dat de vorige bewoners nogal aan het huis geknutseld hebben.
'Speelse indeling': Onhandig en onlogisch ingedeeld.
'Royale leefkeuken': Waarschijnlijk zijn de kamers kleiner dan de keuken.
'Sfeervol huis': Knus, dus klein huis.
'Gedeeltelijk gemoderniseerd': Je kunt er van uitgaan dat er flink wat vertimmerd moet worden.
'Op loopafstand van het centrum': Dit kan van alles betekenen en hoeft niet te betekenen dat het huis echt dichtbij het centrum ligt.
'Originele elementen': Je denkt dan aan glas in lood en een originele schouw, maar meestal betekent dit dat er aan het huis de laatste vijftig jaar niets gedaan is.
'In een geliefde wijk': Dan ligt het huis ook echt in een mooie wijk en daarom is het ook zeker tien procent duurder.
'Keuken in authentieke staat': Keuken is nooit gemoderniseerd.
'Naar eigen smaak in te richten': Casco voor de echte doe-het-zelver.
'Van alle gemakken voorzien': Dat kan niet, en zal ook niet waar zijn.
'Unieke architectuur': Mogelijk spuuglelijk.