Steeds vaker doen klanten agressief tegen personeel van AH.
Albert Heijn verscherpt de huisregels vanwege toenemende agressie,
geweld en overlast naar het personeel. De supermarktketen ontvangt jaarlijks meer dan duizend meldingen van personeel dat wordt uitgescholden, bespuugd of geslagen. Dagelijks melden supermarktmedewerkers incidenten die intimiderend, gewelddadig of grensoverschrijdend zijn.
,,Voor collega’s is het haast normaal geworden dat ze dagelijks verwensingen naar hun hoofd geslingerd krijgen’’, zegt Sonja Boelhouwer, directeur van Albert Heijn tegen het
AD. ,,Voor hen zeg ik: tot hier en niet verder.’’
Anoniem
Uit een enquête bleek dat 70 procent van de AH-werknemers het onprettig vond om met een naamkaartje te werken, onder meer omdat ze dan makkelijker te traceren zijn op sociale media. Albert Heijn vervangt de naamkaartjes daardoor voor een variant met daarop de tekst ‘Wij zijn Team Albert Heijn’.
Ook worden de huisregels in de winkels aangescherpt. ,,Nu staan daar dingen als ‘geen hond binnen’ of ‘niet roken’. Daar voegen we aan toe ‘behandel onze collega’s met respect’ en ‘hier mag niet gefilmd worden’’’, zegt Sonja Boelhouwer, directeur Winkels & Logistiek. ,,Dat lost niet alles op. Maar voor collega’s is het wel een steun in de rug.’’ Medewerkers volgen al geruime tijd trainingen om met agressie om te gaan.
Albert Heijn, de grootste particuliere werkgever van Nederland, spreekt zich uit tegen de toenemende overlast, ongepast gedrag en agressie. ,,Hoewel de meeste klanten zich netjes gedragen, zien we dat de mate en vorm van incidenten toeneemt’’, aldus Boelhouwer. ,,We willen nu aan onze eigen mensen laten zien dat agressief gedrag echt niet oké is. Voor onze collega’s zeg ik: tot hier en niet verder.’’