Een automobilist staat in Rotterdam het langst vast in de file. Mensen verloren daar vorig jaar zo'n 42 uur in verkeersopstoppingen. Dat staat gelijk aan een fulltime werkweek, aldus navigatiemaker TomTom in zijn jaarlijkse verkeersoverzicht. Vergeleken met het jaar ervoor is de vertraging in Rotterdam met ongeveer 25 procent gestegen. Den Haag en Nijmegen staan ook in de top van Nederland. In beide steden verloren mensen 40 uur in de file. In de top tien staan verder Haarlem, Eindhoven, Arnhem, Amsterdam, Breda, Leiden en Tilburg. In al die steden verspeelde mensen ruim 30 uur stilstaand op het asfalt. De vertraging in Nederland valt in het niet bij de Ierse hoofdstad Dublin, de stad met de grootste vertraging wereldwijd. Daar hadden mensen vorig jaar 145 uur extra, oftewel bijna een volledige week, nodig om op hun bestemming te komen. Ook Londen is bijzonder druk: tijdens de spits halen automobilisten in het centrum van de Britse hoofdstad een gemiddelde snelheid van slechts 14 kilometer per uur. Haarlem is met een gemiddelde snelheid van 43 kilometer per uur de traagste stad van Nederland. TomTom baseert de lijst op informatie uit honderden miljoenen navigatiekastjes, ingebouwde systemen en smartphones. De onderzoekers kijken daarbij niet alleen naar de snelwegen, maar ook naar de wegen in en rond de steden. Het Nederlandse bedrijf keek voor het eerst ook naar de uitstoot van koolstofdioxide (CO2) per gereden kilometer. Londen voert die lijst aan. Een benzineauto daar stoot jaarlijks 1133 kilo van het broeikasgas uit. In Rotterdam is dat 825 kilo. Automobilisten zijn in Rotterdam ook het duurst uit. Ze moeten er gemiddeld 756 euro aan benzine uitgeven. Een jaar geleden was het relatief rustig op de wegen, toen er nog veel coronabeperkingen golden, maar dat is volgens TomTom nu verleden tijd: "Hoewel we veel geleerd hebben van de coronapandemie, zien we het afgelopen jaar dat mensen weer massaal terugvallen in oude gewoontes. Veel bedrijven hebben thuiswerken weer afgeschaft of de flexibele werktijden teruggedraaid. Dit zien we terug op de weg: we nemen weer dagelijks de auto en staan opnieuw massaal in de file." Daardoor namen de reistijden toe in twaalf van de zeventien onderzochte Nederlandse steden.