Veel schoolgaande
jongeren hebben een bijbaan bij
Albert Heijn (van de 97.000 medewerkers van AH is zelfs 54% jonger dan 20). Maar komen die jongeren nog wel aan hun huiswerk toe? En hoe zorg je ervoor dat ze wat rotsvaster worden en niet iedere 4 weken weer ergens anders werken? Om daarvoor te zorgen begon de supermarkt 2 jaar geleden een proef met gratis huiswerklessen in een AH-vestiging in Amsterdam West. De bijles aan de vakkenvullers en caissières wordt gewoon in de kantine gegeven en wordt geregeld door non-profit organisatie JINC. Het initiatief bleek een doorslaand succes. Inmiddels zijn er in Amsterdam 40 vestigingen met huiswerklessen en een aantal in Utrecht. JINC zorgt voor universitaire studenten die de medewerkers helpen bij hun huiswerk. Na afloop krijgen de jongeren een AH Huiswerk Certificaat en een pet. Vorig jaar kregen 70 deelnemers een certificaat. Het is de missie van Albert Heijn om de jongeren beter voorbereid de arbeidsmarkt op te sturen maar natuurlijk worden ze zo ook langer aan de winkel gebonden. In het jaarverslag van moederbedrijf Ahold kondigt Albert Heijn ook aan meer te willen doen voor wajongers. Op dit moment werken er zo'n 600 jonge werknemers met een handicap bij het bedrijf, volgend jaar moeten dat er 2000 zijn. Alle initiatieven komen voort uit de 3 peilers die het bedrijf benoemde als speerpunt: beter voor de buurt, de klant en de medewerker.