Bijna een derde van de kleuters is niet klaar om naar school te gaan. Het ontbreekt hen aan sociale vaardigheden, ze hebben spraakproblemen of zijn nog niet zindelijk. Dat komt doordat
ouders te veel met hun telefoon bezig zijn en te weinig met hun kind, concluderen Britse . Ze bevroegen 1.100 basisschoolleraren voor hun onderzoek naar de staat van het onderwijs in Groot-Brittannië. Vier vijfde van de docenten zegt bezorgd te zijn over de slechte sociale vaardigheden en spraakproblemen van
kinderen. Een van hen zegt: "Er is weinig interactie tussen ouder en kind. Een vierjarige weet hoe hij een smartphone moet gebruiken, maar kan geen gesprek voeren." Een andere docent waarschuwt: "We zien steeds meer kinderen die eigenlijk nog niet klaar zijn voor school. Dat komt onder meer doordat ouders meer op hun telefoon zitten dan dat ze met hun kinderen praten." Gareth Jenkins, directeur armoedebeleid van Save The Children, stelt dat het rapport ''verder bewijs levert dat te veel kinderen thuis niet de steun krijgen die ze nodig hebben om zich in hun eerste jaren goed te ontwikkelen."