Auto's worden steeds slimmer. 'Wie in 2025 bij een stoplicht staat, ziet auto’s zichzelf rondrijden zonder bestuurders', schrijft NRC.next. Inzittenden hoeven nergens meer aan te denken en bekijken rustig een film. Misschien zijn stoplichten niet eens meer nodig als auto's via slimme algoritmes zelf bepalen wie er voorrang heeft. Maar wie gaat de slag om de cruciale digitale kaarten en locatiedata winnen: De auto-industrie of de tech-bedrijven? Nu Nokia zijn kaartdivisie Here te koop heeft staan, blijkt hoe groot de interesse is om een grote speler te worden als het om smartcars gaat. Niet alleen de aandacht van Microsoft en het Chinese Baidu is getrokken, ook die van BMW, Audi, Daimler, Uber en het Nederlandse TomTom, concurrent van Here. Wie later nog iets wil betekenen, moet nu een slag slaan. Immers, als alles door de auto in de gaten wordt gehouden (de borden, het verkeer, het weer) en de auto communiceert met andere smartcars, bezit de auto een schat aan data die weer verkocht kan worden aan wegbeheerders en andere bedrijven. Kortom, er kan veel worden verdiend. Nu wordt er door Here, TomTom, autofabrikanten en toeleveranciers nog eensgezind samengewerkt om een Navigation Data Standard te maken zodat alle data die auto's en auto's onderling uitwisselen onder één standaard terecht komt. Er wordt, zogezegd, een 'verkeersinternet' gebouwd, waar natuurlijk ook Apple en Google hun plek in willen veroveren. Maar de eensgezindheid zal waarschijnlijk niet lang aanhouden. Zo snel als een tech-bedrijf software kan wijzigen, zo langzaam is noodgedwongen de auto-industrie. Niet alleen kampen zij met een kritische consument die betrouwbaarheid eist, ook is er nog 'verouderde' wetgeving. De auto-industrie zal dus niet voor niets voorzichtig zijn. Meer bij NRC.next.