In Nederland weigeren de meesten nog altijd koppig een helm op te zetten op de fiets. In Zweden zijn ze al een stap verder: daar heeft die oncomfortabele helm plaatsgemaakt voor een airbag.
Naar schatting 10 procent van de Zweedse fietsers draagt een dikke zwarte kraag om zijn nek. Bij een botsing of val van de fiets opent er binnen 0,1 seconde een airbag om hun hoofd. De airbag is vooral populair bij vrouwen, omdat zij het vervelend vinden dat een helm hun kapsel ruïneert.
"Ik vind het heel fijn dat het goed zit als ik op mijn werk kom’, zegt advocate Lotta Wendensson
tegen de Volkskrant. "Maar los daarvan fietst het ook gewoon fijner."
HelmplichtDe hövding is in 2005 bedacht toen een fietshelm voor kinderen tot 15 jaar verplicht werd in Zweden. Ook steeds meer volwassenen gingen toen een helm dragen, maar kozen dus later voor het alternatief van de airbag. Inmiddels zijn er meer dan 300.000 exemplaren verkocht.
De airbag komt wel met een gebruiksaanwijzing: je moet hem met een drukknop sluiten als je wegfietst en voordat je afstapt moet je hem weer lostrekken. Anders gaat hij open op het moment dat je bijvoorbeeld bukt om je fiets op slot te doen. Je kunt de airbag bovendien maar één keer gebruiken en een nieuwe kost 300 euro.
VolvoDat de airbag zo'n succes is valt te verklaren door de behoefte aan veiligheid van de Zweden. "In 1959 was het Volvo, een Zweeds bedrijf, dat de moderne autogordel introduceerde", aldus Henk Swarttouw, voorzitter van de Europese fietsfederatie (ECF), die in Zweden woont. "Maar kijk ook naar de stopcontacten of andere veiligheidsproducten die je bij Ikea kunt kopen. Het zit er gewoon in hier."
Of de hövding overigens wel zo veilig is, is nog maar de vraag. Onlangs bleek uit tests van de overheid dat de airbag niet snel genoeg opblaast bij een botsing met een auto met een snelheid van 40 kilometer per uur. Dan knal je dus alsnog met je hoofd op de motorkap.