Het Nederlandse wagenpark wordt
overspoeld met SUV's of cross-overs in allerlei soorten en maten. De
verkopen van de herkenbare carrosserievariant met hoge instap hebben
afgelopen jaar een mijlpaal bereikt: voor het eerst is meer dan de
helft van de verkochte auto's een SUV, blijkt uit nieuwe cijfers die
de Bovag en RAI Vereniging presenteren.
In ‘Kerncijfers Auto en Mobiliteit
2024’ prijkt de Sports Utility Vehicle (SUV) bovenaan in de
verkoopcijfers. In 2023 ging het om 50,2 procent van alle verkochte
auto's in Nederland, terwijl het aandeel in 2022 nog 48,0 procent
was,
schrijft autoblog.nl.De opmars van de SUV
Gaan we verder terug in de tijd, dan
zien we dat in 2017 nog maar 13,7 procent van de verkochte auto's een
SUV was. Het aandeel van het carrosserietype is dus in zes jaar
gigantisch gestegen. De grote, robuuste auto’s kenmerken zich met
name door hun rechte en hoge zit. Hiernaast beschikken ze over grote
kofferbakken met veel laadruimte.
Autobesitas
Van klein naar groot zijn dit een
aantal voorbeelden: Nissan Juke, Renault Captur, Citroën C3
Aircross, Ford Puma, Volkswagen T-Roc, Dacia Duster, Hyundai Kona,
Volvo XC40, Opel Mokka, Nissan Qashqai, Mitsubishi Outlander, Toyota
Highlander, BMW X5, Audi Q7, Range Rover Sport, Porsche Cayenne, Jeep
en Land Rover Defender.
Het tijdperk van de terreinwagen
De opkomst van de SUV ging vooral ten
koste van de oude vertrouwde hatchback. In 2017 was de hatchback nog
heer en meester, met een marktaandeel van 55 procent. Dat aandeel is in 2023
geslonken naar 34,1 procent. De stationwagen ging intussen van 19,6 procent naar
9 procent. Jammer maar helaas: we leven in het tijdperk van de terreinwagen.