Een Belgisch onderzoekscentrum heeft een revolutionaire nieuwe accu ontwikkeld, die een veel hogere energiedichtheid heeft dan de huidige generatie accu’s. Met het prototype – dat gebruikt maakt van een vaste elektrolyt, in plaats van een vloeibare – kunnen
elektrische auto’s met hetzelfde batterijvolume tot wel 50 procent verder rijden; een aanzienlijke sprong voorwaarts, schrijft
het AD.
Lithium-ion
Imec, het onderzoekscentrum in Leuven, deelde donderdag de veelbelovende resultaten van hun laboratoriumproeven. Op dit moment zijn elektrische auto’s nog afhankelijk van de klassieke vloeibare lithium-ionbatterijen. Hoewel de actieradius de laatste jaren flink is verbeterd, blijven het relatief lage aantal kilometers en de lange laadtijden een struikelblok voor potentiële kopers.
Limiet bereikt
De reden? Lithium-ionbatterijen hebben simpelweg hun limiet bereikt qua energiedichtheid. De actieradius van een voertuig wordt immers bepaald door de hoeveelheid energie die de batterij kan opslaan. In eenvoudige termen: hoe meer energie je erin kunt proppen, hoe verder je kunt rijden. Maar niemand wil rondrijden met een loodzware batterij, dus de energiedichtheid speelt een cruciale rol.
Doorbraak
Onderzoeksinstituut Imec heeft, samen met dertien Europese partners, nu voor een heuse doorbraak gezorgd. Binnen het SOLiDIFY-project ontwikkelden ze een vastestofbatterij met lithium-metaal die een indrukwekkende energiedichtheid van 1070 Wh per liter heeft. Ter vergelijking: de huidige lithium-ionbatterijen komen gemiddeld niet verder dan 600 à 700 Wh per liter. Elektrische auto’s zouden met deze innovatie dus fors meer kilometers kunnen maken.
Meer voordelen
Maar de voordelen van vastestofbatterijen gaan verder: ze zijn minder ontvlambaar, kunnen sneller worden opgeladen en gaan langer mee. Het mooie is dat de productie van deze batterijen kan worden aangepast aan de huidige productielijnen van lithium-ionbatterijen. Bovendien verwacht men dat de kosten per kWh niet veel hoger zullen liggen, namelijk rond de 150 euro, tegenover 125 euro voor de conventionele batterijen.
Levensduur en schaalbaarheid
De eerste prototypes zijn geproduceerd op de EnergyVille-campus van Imec in Genk en het project wordt inmiddels verder uitgebreid. Maar het kan nog wel even duren voordat deze nieuwe generatie accu’s daadwerkelijk in auto’s worden gebruikt. Er is namelijk nog een belangrijk probleem: de batterij gaat op dit moment slechts 100 laadcycli mee, terwijl een lithium-ionbatterij tot wel 2000 cycli kan halen. Ook moet de technologie nog geschikt worden gemaakt voor massaproductie.