Ze zweven als helikopters, maar vliegen verder en sneller net als vliegtuigen. Het leger vliegt al jaren met deze helikopter-vliegtuig hybrides, maar volgend jaar komt er voor het eerst eentje op de markt voor de burgerluchtvaart. De AW609 zoals het eerste productiemodel heet kan van groot voordeel zijn bij onder meer reddingsoperaties, medische vluchten en als luxe vervoermiddel. Het hybride luchtvaartuig haalt snelheden van meer dan 480 kilometer per uur en kan landen op een helipad. Daarmee bespaar je gigantisch veel tijd, vooral omdat er geen luchthaven aan te pas komt. De zogenoemde tilt-rotors kunnen ook van groot nut zijn bij bijvoorbeeld orgaandonaties. "Vanuit technologisch oogpunt is de 609 een doorbraak," zegt Gian Piero Cutillo van Leonardo Helicopters tegen CNN. Er passen negen passagiers in en twee crew-leden. De unieke hybrides vliegen dankzij propellermotoren aan het eind van iedere vleugel. Elke motor draait omhoog of omlaag, afhankelijk van of het vliegtuig zweeft, landt, opstijgt of door de lucht vliegt. De AW609 heeft een drukcabine waardoor het toestel kan stijgen tot 7,6 kilometer hoogte en zo het meeste slechte weer vermijdt. Goedkoop is dit technologische hoogstandje niet. Het helikoptervliegtuig kost rond de 22 miljoen euro. Dat is twee keer zoveel als een normale helikopter.