Internet is snel en veel. Onze aandacht schiet heen en weer tussen sociale media, nieuwsbronnen en video. Dat is heel anders dan vroeger toen we veroordeeld waren tot urenlang tv kijken of boeken lezen. Klein nadeel: ons concentratievermogen lijdt eronder. Dat gevoel had je misschien al wel, maar het is nu ook bewezen. Onderzoekers van de Technische Universiteit van Denemarken dat wereldwijd de aandachtsspanne van mensen korter wordt. Dat komt volgens hen door de hoeveelheid informatie die we krijgen voorgeschoteld. We hebben meer dingen om op te focussen, maar we focussen ons voor een kortere periode, schrijven ze in vakblad . De wetenschappers vergeleken allerlei data door de jaren heen. Ze keken onder meer naar Twitter-trends. Zo duurde een wereldwijde Twitter-trend in 2013 nog gemiddeld 17,5 uur. In 2016 was dat nog maar 11,9 uur. Professor Sune Lehmann, die meewerkte aan de studie zegt daarover: "Het lijkt erop dat de aandachtsspanne van mensen een zekere omvang heeft, maar dat er meer onderwerpen zijn die concurreren om onze aandacht." "Er is steeds meer content, die ons concentratievermogen uitput. En onze behoefte aan 'nieuwheid' zorgt ervoor dat we collectief vaker switchen tussen onderwerpen," zegt ook Philipp Lorenz-Spreen van het gerenommeerde Max Planck-instituut.