Bij een tweedehands auto kun je verwachten dat er vroeg of laat iets kapot gaat, maar als je tienduizenden euro's steekt in een gloednieuw exemplaar, mag je er toch vanuit gaan dat je jarenlang probleemloos rondrijdt. Dat is niet altijd het geval, blijkt uit onderzoek van de grootste Britse consumentenorganisatie 'Which?' Dit zijn de meest voorkomende storingen: Dit systeem moet ervoor zorgen dat de uitstoot van schadelijke gassen wordt beperkt. Een waarschuwingslichtje, dikke rookpluimen uit de uitlaat of vermogensverlies kunnen erop wijzen dat er iets mis is. Een bijzonder hoog aantal van de onderzochte auto's kampte met een niet goed werkend navigatiesysteem. Geen drama, wel vervelend, zeker aangezien je er vaak apart voor moet bijbetalen. Van de auto's tot drie jaar oud waren er nog opvallend veel met een slechte accu. Meestal merk je dat aan een lichtje op je dashboard. Van de 50.000 gecontroleerde auto's had drie procent last van haperende remmen. Denk aan een auto die naar links of rechts trekt bij het remmen, vibraties, schurende geluiden of vastzittende remmen. Hierbij gaat het vooral om problemen met de vering, de schokdempers en de wielophanging. Het naar één kant trekken van je auto kan op een dergelijk mankement wijzen net als een minder directe sturing of een plots hardere vering.