Deze maand waren er drie vliegongelukken. Daarbij kwamen 137 mensen om het leven. 168 kwamen er met de schrik vrij. Het is geen toeval meer dat er de laatste tijd zoveel ongevallen plaatsvinden in de luchtvaart, zegt luchtvaartexpert en VRT-correspondent Tom Dieusaert in het Vlaamse Humo. Hij analyseerde in zijn boek 'Computercrash' een aantal vliegrampen en geeft de automatisering de schuld. "De slinger van de automatisering is te ver doorgeslagen. Piloten vliegen nog amper zelf. Op een trans-Atlantische vlucht nemen ze de eerste vijf minuten van het opstijgen voor hun rekening, daarna schakelen ze de automatische piloot in. Maar die computer kan in volle vlucht op tilt slaan." Dat is ook enkele keren gebeurd. Piloten moeten dan zelf de de besturing overnemen. "Maar veel piloten kunnen dat gewoon niet meer," aldus de expert. "Twintig jaar geleden maakten piloten honderden vlieguren tijdens hun opleiding, nu leren ze hun vak vooral in simulators. Luchtvaartmaatschappijen willen dat ze zoveel mogelijk automatisch vliegen, want dat is efficiënter en goedkoper." Ook de landing wordt steeds verder geautomatiseerd. "Steeds meer piloten laten het toestel zelf de landing bepalen en nemen pas over als het nog 30 meter boven de grond hangt. Zo verliezen ze hun vaardigheden. Vergelijk het met een autobestuurder die zijn rijbewijs haalt en daarna vijf jaar met een automatische versnellingsbak rijdt: die wéét nadien niet meer hoe hij manueel moet schakelen." Die overautomatisering leidt volgens hem tot meer vliegrampen en hij heeft cijfers die zijn aanname staven. "Volgens de Internationale Burgerluchtvaartorganisatie (ICAO) is controleverlies tijdens een vlucht de grootste oorzaak van crashes geworden, goed voor meer dan 40 procent." Dieuseaert verwacht dat het aantal vliegongelukken enkel verder zal toenemen. "Alleen al door computervirussen en hackings. Nu zitten er bij de meeste luchtvaartmaatschappijen twee piloten in de cockpit. Als de ene piloot iets overkomt, kan de andere het nog van hem overnemen. Over tien jaar zal er nog maar één piloot aan boord zijn en een tweede aan de grond."