Lange tijd werd gedacht dat alleen Facebook een probleem had met jongeren, maar het geldt eigenlijk voor alle openbare
sociale media: de jeugd stapt massaal over naar gesloten netwerken, zoals Snapchat, Facebook Messenger en WhatsApp. Slechts van de Facebook-gebruikers is tussen de 18 en 24 jaar oud. Ter vergelijking: bijna de helft van alle mensen op Snapchat zit in die leeftijdscategorie. Sinds 2011 hebben meer dan elf miljoen jongeren Facebook verlaten. Ook op Twitter en LinkedIn worden ze minder actief. De redenen waarom jongeren liever in privé-netwerken communiceren laten zich raden: De Facebookgebruiker wordt steeds ouder. Bijna de helft van alle internetgebruikers boven de 65 zit op Facebook. Jongeren hebben er logischerwijs weinig behoefte aan dat hun
ouders bijvoorbeeld precies zien wat ze op zaterdagavond hebben gedaan. Jongeren zijn opgegroeid met sociale media. Ze weten dus als geen ander dat niets online ooit echt verdwijnt. Ze willen niet dat hun foto's tot het eind der tijden op internet te vinden zijn en kiezen dus liever voor netwerken die beloven dat alles weer verdwijnt, zoals Snapchat. Potentiële werkgevers, scholen en zelfs banken doen onderzoek via sociale media. Jongeren zijn zich er steeds meer van bewust dat ze daarom moeten uitkijken met wat ze posten. Soms maken ze daarom verschillende accounts aan of stoppen er helemaal mee.