Hr-analytics, oftewel het personeel in de gaten houden met big data, is de nieuwste trend op hr-gebied. Je
baas analyseert gegevens uit je agenda en je e-mail en kan zo concluderen of je wel efficiënt bezig bent. Ahold, ABN Amro en Shell zijn er al mee bezig. Een bedrijf dat software levert voor zulke analyses is Volometrix. Met toegang tot de mailbox en de agenda kan het bedrijf ongeveer de helft van de op
kantoor bestede tijd in kaart brengen, schrijft . Ook verkoopresultaten en tevredenheidsonderzoekjes gaan in het systeem. Hr-analytics werkt het best voor bedrijven met meer dan duizend werknemers, die meestentijds op kantoor achter hun computer zitten en alles keurig inplannen in hun agenda. Volometrix vergelijkt de resultaten ook met andere bedrijven in de branche, vertelt productmanager Nielsen. Normaal is bijvoorbeeld dat 5 procent van de mensen zit te mailen tijdens een vergadering. Nielsen: 'Als dat 30 procent is, is er misschien een kleine interventie nodig.' Zo ontdekte databedrijf Seagate dat sommige werkgroepen maar liefst 20 uur per week in vergaderingen zaten. Eén ingehuurd consultancybedrijf stuurde Seagate 3.700 e-mails en slokte zeker achtduizend werkuren op. Door analyse van big data kon dit worden aangepakt. Er is natuurlijk altijd het privacy-probleem. Mag je werknemers van zo dichtbij volgen? Volometrix zegt alle gegevens alleen anoniem en op groepsniveau te verwerken, maar het is mogelijk om met de software in te zoomen op individuen. Vooralsnog is er een wet die daar tegen beschermt.