De grote brand op vrachtschip Fremantle Highway had voorkomen kunnen worden met het juiste blussysteem aan boord, claimt althans Cor Meedendorp, directeur van FIFI4Marine. Zijn bedrijf is gespecialiseerd in het bestrijden van lithiumbranden aan boord van schepen. De onderneming begint nu ook met het installeren van blussystemen in parkeergarages, waar elektrische auto's staan en worden opgeladen.
Volgens de lithiumexpert zijn er grote investeringen nodig om vrachtschepen brandveilig te maken. "En degene die beslist is meestal niet de techneut, dat is degene die achter de rekenmachine zit", stelt Meedendorp. "Als je als rederij 50 of 100 schepen hebt en je moet per schip 2 tot 3 miljoen euro gaan investeren om een ander blussysteem te installeren, dan is het vaak voordeliger om je verzekeringspremie wat hoger te houden. En 'gewoon' te accepteren dat één keer in de tien jaar een van je schepen afbrandt", vervolgt hij.
FIFI4Marine, gevestigd in het Noord-Hollandse Zwaag, is zeven jaar geleden begonnen met de ontwikkeling van een geautomatiseerd, onbemand blussysteem. "Het systeem reageert direct na de detectie van gas en temperatuur. De brand wordt voordat deze zich kan ontwikkelen geblust met een biologisch schuim. Het geeft geen vervuiling of corrosie, het is PFAS-vrij en er komen geen giftige dampen vanaf. Je grijpt in voordat de brand zich ontwikkelt tot een onbeheersbaar niveau", stelt de oprichter.