De nieuwe
app analyseert op basis van alle publieke informatie die over jou op het web te vinden is je
persoonlijkheid. Uitgaande van je LinkedIn-profiel kijken ze naar wat jij prijs gaf op sociale media, in blogs en recensies. Het resultaat is een persoonlijkheidsprofiel, maar ook tips wat men best wel/niet naar jou kan mailen, hoe je aangesproken wil worden, hoe men het beste kan samenwerken met jou, hoe men jou het best iets kan verkopen, enz. Crystal werd vorig jaar in Amerika opgericht door Drew D’Agostino. Hij stelde zich als doel om communicatie via
e-mail empathischer te maken. De app beschrijft zichzelf als: 'de beste verbetering in e-mails sinds de spellingscontrole'. De omschrijving van je persoonlijkheid is gebaseerd op erkende modellen voor persoonlijkheidsanalyse, zoals DISC. De persoonlijkheidsprofielen zijn gratis, evenals de tips om met jou te communiceren, maar voor extra resultaten, bv. tekstsuggesties in gmail naar jou, moet je betalen. Afhankelijk van de hoeveelheid informatie die over jou op internet te vinden is, geeft de website een indicatie van de nauwkeurigheid van het profiel: van nul tot honderd procent. Het algoritme is zo ontwikkeld dat een lange tekst zwaarder weegt dan bijvoorbeeld een retweet. Handig of griezelig?
Wired en
CBSNews noemen de app ‘creepy’;
The Next Web vindt het een manier van ‘stalken’. Greene begrijpt dat sommige mensen de app beschouwen als een inbreuk op hun privacy.”