De verkoop van
elektrische auto’s in Europa is in augustus dramatisch gekelderd. Het aantal registraties van stekkerauto’s nam een duikvlucht van maar liefst 44 procent in vergelijking met dezelfde maand vorig jaar. Ter vergelijking: de verkoop van alle nieuwe auto’s zakte in die maand met 'slechts' 18 procent. Noud Broekhof van De Nationale Autoshow trekt aan de bel: “Dit is echt zorgwekkend.”
Spectaculaire daling
Het marktaandeel van elektrische voertuigen zakt na jaren van groei opeens in: van 21 procent naar een schamele 14 procent. Vooral in Duitsland en Frankrijk gaat het hard. In Duitsland ging de verkoop van elektrische auto’s maar liefst 69 procent onderuit, terwijl er in Frankrijk 33 procent minder ev's over de toonbank gingen. “Een spectaculaire daling”, concludeert de autojournalist
op BNR.
Weggevallen voordelen
Het verdwijnen van subsidies voor elektrische auto’s is volgens Broekhof dé reden voor deze scherpe daling in interesse. “Het heeft te maken met het afschalen van de stimulansen. Je ziet gewoon dat zodra de stimulans wegvalt, niemand meer koopt.” Daarnaast blijft de actieradius van veel elektrische voertuigen een punt van kritiek. “De actieradius is te laag”, aldus Broekhof.
NL doet het iets beter
In het sombere Europese plaatje steekt Nederland er als een kleine uitzondering bovenuit. Hier groeide de verkoop van elektrische auto’s in augustus met 3 procent vergeleken met een jaar eerder. Geen spectaculaire cijfers, maar volgens Broekhof toch een "plusje". Hij wijst er wel op dat de tijden van tientallen procenten groei voorbij zijn. Daarnaast wordt het voordeel voor de Nederlandse koper steeds kleiner. Subsidies voor nieuwe en tweedehands elektrische auto’s zijn dit jaar voor het laatst beschikbaar, en ook de korting op wegenbelasting wordt binnenkort afgeschaft.
Zorgen richting 2035
Met het oog op de emissieregels en het geplande verbod op de verkoop van nieuwe fossiele brandstofauto’s in 2035, zijn deze ontwikkelingen reden tot zorg. Broekhof merkt op dat er al aan de regels wordt getornd. Verschillende landen, met name Duitsland en Frankrijk – beiden grote spelers in de auto-industrie – pleiten voor uitstel of zelfs afschaffing van de strenge emissieregels.