Duurder eten vinden we lekkerder

Wetenschap
woensdag, 07 mei 2014 om 17:10
welingelichtekringen header 1
Het is een simpele marketingtruc: verhoog de prijs en mensen denken dat de kwaliteit beter is. Dat blijkt ook maar weer uit een leuk experimentje met lasagne. Maar liefst 139 mensen gingen naar een Italiaans all-you-can-eat buffet in New York. De ene helft betaalde vier dollar, de andere helft acht. De groep, die acht dollar moest afrekenen, vond achteraf zijn pastaatje daadwerkelijk lekkerder. Gek genoeg aten de twee groepen evenveel. De mensen die meer betaalden, gingen niet meer eten om waar voor hun geld te krijgen. Sterker nog de eters die minder betaalden vonden vaker dat ze te veel hadden gegeten en voelden zich schuldiger. Restaurants houden waarschijnlijk de prijs van bijvoorbeeld kreeft kunstmatig hoog, omdat mensen anders kreeftgerechten minder lekker vinden. De marktprijs van kreeft is de afgelopen jaren namelijk sterk gedaald. Door de hoge prijzen blijft het voor klanten een luxe delicatesse. Al eerder zijn de grootste wijnkenners op die manier gefopt. Onderzoekers gaven hen glazen wijn zonder te zeggen welke wijn het was, maar wel met een prijskaartje eraan. Ook hier gold: hoe duurder de wijn, hoe beter de beoordeling.    
Bron(nen): Trouw