Studenten kunnen hun resultaten verbeteren door hun gemiddelde nachtrust te verhogen van 6 naar 7 uur. Dit beweren onderzoekers van de UGent en de KULeuven, die een enquête hebben gehouden onder 621 eerstejaarsstudenten die aan de universiteit studeren. De enquête stond in het teken van slaapkwaliteit en de onderzoekers koppelden deze gegevens daarna aan de examenresultaten. Om de slaapkwaliteit van de studenten te meten maakten de onderzoekers gebruik van een slaapkwaliteitsindex (). Bij een PSQI-score boven de 5, spreekt men van een slechte nachtrust. Ongeveer 30% van de Belgische studenten scoorde een 5 op deze slaapkwaliteitsindex en werd daarmee bestempeld als een slechte slaper. Met 35% tegenover 26%, ligt dit percentage hoger bij vrouwen dan bij mannen. Zolang andere kenmerken gelijk zijn, behalen studenten met gemiddeld genomen een goede nachtrust betere examenresultaten. Studenten die beduidend boven de gemiddelde PQI-score zitten, behalen bijna een vol punt minder (op een schaal tot 20, dus een 0,5 punt in Nederland) op een examen. Bovendien blijkt het aantal effectieve uren
slaap een grotere rol te spelen dan de algemene kwaliteit van de slaap. Door de gemiddelde nachtrust te verlengen van 6 naar 7 uur, behaalt een student gemiddeld gezien 1,7 (0,85 in Nederland) punten meer op de examens. Uiteraard verschilt de optimale hoeveelheid slaap van persoon tot persoon. Voor een verklaring verwijzen de onderzoekers naar eerdere studies, die al hebben aangetoond dat slaap essentieel is voor de algemene gemoedstoestand en de motivatie. Daarnaast zorgt een goede nachtrust in een directe manier voor optimale cognitieve
prestaties, nieuwe kennis wordt tijdens onze slaap geïntegreerd en samengevoegd met onze huidige kennis.