Wie dacht zijn diploma's alleen te danken te hebben aan zijn knappe kop, heeft het mis. Karakter speelt waarschijnlijk een grotere rol bij schoolprestaties dan intelligentie. Dat blijkt uit van de Australische Griffith Universiteit. Onderzoeker Dr Arthur Poropat heeft zijn onderzoek gebaseerd op de bekende persoonlijkheidsindeling in vijf dimensies (extraversie, mildheid, consciëntieusheid, emotionele stabiliteit en openheid). Vooral de mate waarin iemand consciëntieus is en open staat voor nieuwe ideeën, is van invloed op studieprestaties. Poropat vindt dat scholen en universiteiten meer aandacht moeten besteden aan de persoonlijkheid van studenten. 'Als het gaat om leren, is het karakter van studenten belangrijker dan hun intelligentie. Het is minstens zo belangrijk hoe hard studenten zich inspannen en waar ze die inspanning op richten, als hoe slim ze zijn.' Volgens Poropat zijn de uitkomsten juist hoopgevend: 'Studenten kunnen de eigenschappen die belangrijk zijn voor academische prestaties aanleren, terwijl er nog altijd weinig bewijs is dat intelligentie te verbeteren is.'
Bron(nen): Science Daily