De inflatie loopt op en ons humeur zakt in. Tenminste, vast niet bij iedereen, maar gemiddeld genomen wel. "Het geluksniveau van een land houdt gelijke tred met de economische groei."
Het consumentenvertrouwen is volgens cijfers van Eurostat nog lager dan tijdens de bankencrisis van 2008, de financiële crisis van 2013 of de coronacrisis van de afgelopen jaren. Het grote verschil met eerdere crises is de hoge inflatie. 'Gelukseconoom' Mickaël Mangot, algemeen directeur van het Institut de l’Economie du Bonheur
legt uit aan het Belgische Nieuwsblad: “Naarmate het leven duurder wordt, daalt ons geluksgevoel beetje bij beetje.” Diverse onderzoeken wijzen op meerdere factoren. “Eerst en vooral doet een daling van de koopkracht mensen beknibbelen op restaurantbezoekjes, vakanties of uitstapjes”, zegt Mangot. “Het zijn net die uitgaven die ons – toch minstens tijdelijk – een goed gevoel geven.” Ten tweede maakt de oplopende inflatie ons ongerust. “Hoe langer die prijsstijgingen duren, hoe meer mensen zich afvragen of ze niet worden bedrogen door fabrikanten of tussenpersonen die misbruik maken van de situatie.”
PessimistenDe op handen zijnde recessie doet ons humeur geen goed. “Als het dan tot een recessie komt – en daar ziet het meer en meer naar uit – dan krijgt dat geluksgevoel nóg een extra knauw”, zegt Mangot. “Wist je dat het gemiddelde geluksniveau van een land parallel loopt met de evolutie van de economische groei? Met de belangrijke opmerking dat de impact van negatieve groei veel groter blijkt dan de impact van positieve groei.”
We hebben in het algemeen meer oog voor het negatieve dan voor het positieve. Bovendien praten we elkaar de put in: doordat iedereen steeds zegt hoe erg het is, gaan we ons niet bepaald beter voelen. En was er bij de coronacrisis nog een uitweg in de vorm van vaccins, nu is die er veel minder. De hogere rente dempt weliswaar de inflatie, maar stort ons ook in een recessie. "Op korte termijn is er dus geen beterschap in zicht. Je zou van minder pessimistisch worden, toch?”