Dit is een aardig plaatje, maar onvergetelijk is het niet. Aangenaamheid en onvergetelijkheid zijn twee verschillende dingen.
Uit een nieuwe studie van de MIT School of Science in Massachusetts blijkt dat foto's waar mensen op staan het best onthouden worden, gevolgd door foto's die binnen genomen zijn en objecten op menselijke schaal. Een foto van een landschap kan heel mooi zijn, maar wordt het snelst vergeten.
Tot nu toe werd gedacht dat het visueel geheugen iets subjectiefs was en dat het dus moeilijk was om te voorspellen welke foto's mensen zich zouden herinneren. Het MIT-team liet honderden mensen deelnemen aan geheugenexperimenten met ongeveer 10.000 foto's met allerlei onderwerpen en achtergronden. Zo kwamen de onderzoekers er achter dat er wel degelijk wetmatigheden zijn. Zij hebben een computer algoritme ontwikkeld, waarmee je een rangorde kunt aanbrengen in een reeks foto's op basis van hun onvergetelijkheid. Dat is handig voor grafisch ontwerpers, foto- en webredacteuren, reclamemensen, uitgevers. enz.
Er zou ook een iPhone app kunnen komen, die onmiddellijk een 'de moeite waard om te onthouden?' check uitvoert, maar dat is nog toekomstmuziek want dan moet het algoritme sneller werken dan nu het geval is.
Bron(nen): MIT News