Bij Bol.com komen jaarlijks honderduizende bestelde producten weer retour. Soms is alles nog heel en kan een product opnieuw worden verkocht. Vaak ook niet. Dan is van de 4 kopjes uit het zetje er een kapot.
Webwinkel Bol heeft nu een samenwerking gesloten met kringloopwinkel Het Goed om zoveel mogelijk afgeschreven producten alsnog nuttig te maken. Bol doneert geretourneerde producten die niet meer verkocht kunnen maar wel nog prima functioneren aan de kringloopwinkels, die de volledige opbrengsten van de verkoop krijgen. Dat meldt
Adformatie.Bol zei al 98 procent van de geretourneerde producten weer te verkopen of te doneren aan goede doelen als de Voedselbank en een dierenasiel in Waalwijk. Nu ook kringloopwinkels spullen ontvangen, zegt Bol bijna 99 procent van zijn retourzendingen een tweede leven te geven.
De kringloopwinkels kunnen uiteenlopende spullen verwachten. Bol
verwijst zelf bijvoorbeeld naar een set van vier koffiekopjes, waarvan er één stuk is. De drie goede kopjes kunnen bij een kringloopwinkel in het schap komen. Dat kan ook gelden voor een trilogie van drie boeken waarvan er één ontbreekt. Artikelen die niet direct in de winkel kunnen liggen, worden in de sociale werkplaats van de kringloopwinkel verwerkt tot nieuwe producten of materialen.
Waar kun je dan aan denken? Charlotte Halbe, projectlead Sustainability bij Bol:'Het Goed is gespecialiseerd in het herstellen en samenbrengen van incomplete of defecte producten. Dankzij hun expertise worden bijvoorbeeld twee incomplete bordspellen in de sociale werkplaats verzameld tot één complete set, en voegen ze met een simpele reparatie twee defecte prullenbakken samen tot één werkend exemplaar. Ook lampen en ander speelgoed worden hersteld. We zijn blij dat we onze krachten met de kringloopwinkels kunnen bundelen om zoveel mogelijk artikelen een tweede leven te geven.'
Bol heeft een soortgelijke samenwerking met een Belgische kringloopketen.