Deze week werd bekend dat supermarktketen Aldi de stem van Diederik Ebbinge heeft ingeruild voor een AI-gegenereerde voiceover. Maar collega Frank Lammers hoeft (voorlopig) niet te vrezen dat hij wordt gedumpt. Zijn werkgever Jumbo vindt de herkenbaarheid van campagnestemmen namelijk belangrijk. “Lammers staat centraal”, legt een Jumbo-woordvoerder uit in het AD.
Ebbinge baalt ondertussen wél. Hij was al bijna vier jaar de stem van de Aldi-reclames, maar werd te duur voor de discounter. Zijn stem wordt niet vervangen door een echt persoon, maar door kunstmatige intelligentie. “Dit is natuurlijk een teken aan de wand en een voorbode voor wat komen gaat”, weet hij. Andere stemacteurs maken zich ook zorgen en hebben samen het verbond NedVo (Nederlandse Voiceovers) opgericht.
'Verantwoordelijkheid om werk te verschaffen'
Ook Lammers moet niks van de nieuwe technologie hebben. “Er zit totaal geen gevoel in een AI-stem. Het is een kwalijke ontwikkeling dat supermarkten inzetten op zo veel mogelijk verdienen met zo min mogelijk personeel. Dat begon bij zelfscankassa’s en slaat nu door naar stemmen”, zegt de Undercover-acteur. Hij vindt dat grote bedrijven de ‘verantwoordelijkheid hebben om werk te verschaffen’.
AI voorlopig niet aan de orde bij Jumbo
Jumbo ziet AI 'op dit moment' niet als een optie. Het is nu niet de manier waarop we naar campagnes kijken”, legt zegsvrouw Eunice Koekkoek uit. “Voorlopig is zo’n besparing op stemmen niet aan de orde. Onze campagnes kennen een vast concept waarin een familie, met onder meer de acteurs Frank Lammers en Maike Meijer, centraal staat. Het maakt de familie in onze campagne herkenbaar. Meijer doet de voiceover en Lammers heeft de tekst ‘en dat voor die prijs’ ingezongen. Dat klinkt ons goed in de oren.”
Experts denken dat AI-stemmen binnenkort gemeengoed zijn. Bedrijven zullen dan voor eenvoudige klussen geen stemacteur meer inhuren. Alleen stemacteurs uit de hoogste divisie zijn dan nog zeker van hun baan.