Deze week werd bekend dat
supermarktketen Aldi
de stem van Diederik Ebbinge heeft ingeruild
voor een AI-gegenereerde voiceover. Maar collega Frank Lammers hoeft
(voorlopig) niet te vrezen dat hij wordt gedumpt. Zijn werkgever
Jumbo vindt de herkenbaarheid van campagnestemmen namelijk
belangrijk. “Lammers staat centraal”, legt een Jumbo-woordvoerder
uit
in het AD.
Ebbinge baalt ondertussen wél. Hij was
al bijna vier jaar de stem van de Aldi-reclames, maar werd te duur
voor de discounter. Zijn stem wordt niet vervangen door een echt
persoon, maar door kunstmatige intelligentie. “Dit is natuurlijk
een teken aan de wand en een voorbode voor wat komen gaat”, weet
hij. Andere stemacteurs maken zich ook zorgen en hebben samen het
verbond NedVo (Nederlandse Voiceovers) opgericht.
'Verantwoordelijkheid om werk te
verschaffen'
Ook Lammers moet niks van de nieuwe
technologie hebben. “Er zit totaal geen gevoel in een AI-stem. Het
is een kwalijke ontwikkeling dat supermarkten inzetten op zo veel
mogelijk verdienen met zo min mogelijk personeel. Dat begon bij
zelfscankassa’s en slaat nu door naar stemmen”, zegt de
Undercover-acteur. Hij vindt dat grote bedrijven de
‘verantwoordelijkheid hebben om werk te verschaffen’.
AI voorlopig niet aan de orde bij Jumbo
Jumbo ziet AI 'op dit moment' niet als
een optie. Het is nu niet de manier waarop we naar campagnes kijken”,
legt zegsvrouw Eunice Koekkoek uit. “Voorlopig is zo’n besparing
op stemmen niet aan de orde. Onze campagnes kennen een vast concept
waarin een familie, met onder meer de acteurs Frank Lammers en Maike
Meijer, centraal staat. Het maakt de familie in onze campagne
herkenbaar. Meijer doet de voiceover en Lammers heeft de tekst ‘en
dat voor die prijs’ ingezongen. Dat klinkt ons goed in de oren.”
Experts denken dat AI-stemmen
binnenkort gemeengoed zijn. Bedrijven zullen dan voor eenvoudige
klussen geen stemacteur meer inhuren. Alleen stemacteurs uit de
hoogste divisie zijn dan nog zeker van hun baan.