Koffietuin, filmavond of jeu de boules: alles om de thuiswerker weer naar kantoor te krijgen

Economie
maandag, 17 oktober 2022 om 11:34
anp 448681757

Thuiswerken is populairder dan ooit. Sinds de coronacrisis en de groeiende krapte op de arbeidsmarkt, hebben werkgevers het moeilijk om hun arbeiders naar kantoor te dirigeren. Ze zetten dan ook alles in om de kantooromgeving aantrekkelijker te maken. En dat gaat ver.

Het kantoor wordt steeds meer een sociale ontmoetingsplaats en kantoorinrichters verdienen er goed aan. "Het kantoorlandschap verandert. De massale kantoortuin is niet meer van deze tijd", vertelt kantoorinrichter Nienke Schram aan de NOS. Zo verrijzen er hele oerwouden aan binnenparken, koffietuinen, smoothiebars, flex-stiltewanden, overlegboxen en wat al niet meer.

Iedereen productief"Thuis is het lekker rustig werken, naar kantoor ga je tegenwoordig vooral om mensen te ontmoeten en samen te werken. Om te zorgen dat iedereen productief kan zijn, moet je de inrichting aanpassen, juist op kantoor", aldus Schram.

Het Amstelveense gemeentehuis is sinds de recente verbouwing bijkans in een techbedrijf uit Silicon Valley veranderd. Zo is er een 'beach- en luchtvaartlounge', met oude Boeing 747-onderdelen, een bibliotheektuin, een Japanse tuin en jawel: een koffietuin van de toekomst. “We hebben de natuur naar kantoor gebracht”, volgens ontwerper Tjin Asjoe.

ClubhuisDit is volgens experts wel nodig ook. De 'war for talent' is keihard. Werkgevers willen interactie zien op kantoor. Thuiswerkers hoeven de deur niet uit om in de file of in een opgepropte trein te staan. Zij ervaren de rust om geconcentreerd te werken onder het genot van hun eigen goede kop koffie.

Bedrijven vrezen dat een kantoorverplichting werknemers wegjaagt. Dus veranderen werkgevers het kantoor in een 'culture club'. "Dat raad ik klanten ook aan: maak van je kantoor een clubhuis. Met activiteiten en trainingen kun je je cultuur verspreiden onder werknemers. Denk aan borrels, maar ook spelletjes, ontbijtsessies, filmavondjes en padellessen", zegt marketingbaas van facilitair dienstverlener D&B Jeroen Peters. “Met avondjes zeg ik: kom lekker, neem ook je partner mee, zo krijg je veel meer binding."