Vanaf 1 januari wordt elektrisch rijden een stuk duurder voor wie afhankelijk is van publieke laadpalen. Volgens een analyse van de website LaadpasTop10, die laadpassen en tarieven vergelijkt, stijgen de kosten gemiddeld met 30 procent.
De enorme verhoging wordt veroorzaakt doordat de belastingkorting voor laadpaalexploitanten verdwijnt. Zij moeten voortaan meer belasting per kWh afdragen. "En dat gaan we merken aan de laadtarieven op straat", legt Maarten Hachmang van LaadpasTop10 uit op BNR.
De verwachte stijging komt neer op zo’n 7 cent extra per kWh, afhankelijk van factoren als energieprijzen, netbeheerkosten en de indexatie die op 1 januari wordt doorgevoerd. Voor wie zijn auto oplaadt bij een publieke paal, tikt dat al snel flink aan.
Volgens Hachmang komt het wegvallen van de belastingkorting op een ongelukkig moment. "De transitie naar elektrisch rijden staat al onder druk", zegt hij. Vanaf 2025 krijgen particuliere eigenaren van elektrische auto’s ook nog eens te maken met motorrijtuigenbelasting. "En nu wordt laden op straat ook minder aantrekkelijk."
Bron: BNR