Veel kassabonnen in de supermarkt bevatten fouten. En meestal zijn die in het nadeel van de klant. Dat concludeert de Consumentenbond na een test.
Testers deden boodschappen in steeds drie filialen van Albert Heijn, Aldi, Coop, Jumbo, Lidl, Plus en Spar. Ze noteerden de prijzen van 25 producten en vergeleken die daarna met de kassabon. Slechts één bon van een winkel van Aldi was correct. Vorig jaar waren er nog 3 van de 28 kassabonnen foutloos, nu dus 1 van de 21.
Ook zijn er in totaal meer fouten gemaakt dan een jaar eerder. Vorig jaar ging het bij een op de acht producten mis, dit jaar was dat bij een op zeven. De fouten ontstaan vooral als producten in de aanbieding zijn. De korting wordt dan niet doorgevoerd aan de kassa. Dat gebeurde vooral bij koffie, bier en wijn.
Albert Heijn en Jumbo maken de meeste fouten. Bij AH week de prijs op de kassabon in ruim een kwart van de gevallen af van de prijs in het schap. Bij Jumbo ging het bij meer dan een vijfde van de producten mis.