Bij de Zweedse autofabrikant Polestar
lopen de verliezen hard op. Vorig jaar dook de Volvo-spin-off liefst
1,5 miljard dollar in het rood, terwijl de onderneming voor 2022 ook
al zo'n 1,3 miljard verlies moest noteren. De maker van elektrische
auto's heeft last van de zwakkere vraag naar stekkerwagens en kampt
met 'interne organisatorische uitdagingen',
schrijft BNR.
Het bedrijf publiceerde de jaarcijfers
drie maanden later als gepland vanwege fouten in de boekhouding, maar
moest er deze week toch aan geloven. Eerder dit jaar nam Polestar al
afscheid van 450 werknemers, oftewel vijftien procent van hun
personeel, vanwege de 'uitdagende marktomstandigheden'.
Polestar verwacht dat de verkoopcijfers
in 2024 en 2025 een stimulans krijgen door de verkoop van hun twee
nieuwe SUV's, de Polestar 3 en 4. Hier zouden meer dan 155.000 van
over de toonbank moeten gaan.
Nu produceert het bedrijf nog
grotendeels in China, maar een nieuwe fabriek in South Carolina (VS)
gaat vanaf de zomer de bouw van de Polestar 3 SUV voor zijn rekening
nemen. Hiermee sorteert de Zweedse fabrikant voor op de fors hogere
importtarieven voor Chinese producten die de VS en de EU invoeren.