Funda, een dominante speler op de Nederlandse markt voor huizenadvertenties, heeft onlangs aangekondigd dat het zijn langverwachte plannen om de hypotheekmarkt te betreden heeft stopgezet. Funda zou vermoedelijk een behoorlijk marktaandeel kunnen verwerven: vrijwel iedere huiszoeker komt op Funda.
Er valt dus geld te verdienen voor Funda. Maar er was te veel tegenstand: van de eigenaren van Funda, de makelaars.
1. Interne en Externe Tegenslagen
De reis naar een Funda-hypotheek was allesbehalve glad. Funda, eigendom van de Nederlandse Vereniging van Makelaars (NVM), heeft te maken gehad met ernstige tegenstand vanuit zijn eigen aandeelhouders. De NVM, die een significant aandeel heeft in Funda, zag het potentieel voor belangenconflicten, aangezien veel van haar leden ook actief zijn als hypotheekadviseurs. Dit interne conflict heeft zelfs geleid tot juridische strijd en het vertrek van topmanagement, waaronder de CEO, wat ongetwijfeld heeft bijgedragen aan de beslissing om de hypotheekambities te staken. Een deel van de makelaars verdient veel geld aan hypotheken en willen dat graag zo houden.
2. Complexiteit en Kosten
Het ontwikkelen van een uniek, laagdrempelig online hypotheekproduct bleek inhoudelijk, financieel en juridisch een complex en duur project. Ondanks dat Funda’s marktpositie en winstgevendheid het bedrijf in staat zouden kunnen stellen om aanzienlijke middelen in de onderneming te investeren, waren de beoogde uitkomsten van de hypotheekdienst niet zoals verwacht. De kosten en complexiteit van de ontwikkeling konden de potentiële voordelen niet rechtvaardigen.
3. Gebrek aan Stevige Basis voor Opschaling
Volgens Funda’s woordvoerders was er simpelweg geen stevige basis om het hypotheekproduct op te schalen. Dit duidt op mogelijk onvoldoende vraag vanuit de markt of technologische en operationele belemmeringen die niet overwonnen konden worden.
4. Strategische Heroverwegingen
Hoewel Funda in eerste instantie het hypotheekproduct zag als een middel om hun dienstenaanbod uit te breiden en meer waarde te bieden aan huizenzoekers, lijkt het erop dat de uitdagingen te groot waren om door te zetten. De focus lijkt nu te verschuiven naar andere manieren om hun platform te versterken zonder direct de hypotheekmarkt op te gaan.
Toekomstplannen
Ondanks de tegenslag blijft Funda zoeken naar manieren om hun aanbod uit te breiden en meer te verdienen aan de huizenzoeker. Het streven naar ‘online gemak en ontzorging’ op het gebied van wonen blijft een prioriteit. Hoe dit zich zal uiten in nieuwe producten of diensten is nog onduidelijk, maar de marktleider in huizenadvertenties lijkt niet te worden afgeschrikt door deze recente mislukking.