We kopen per jaar 46 kledingstukken, Amerikanen 68

Economie
zondag, 26 mei 2024 om 00:25
bijgewerkt om zondag, 26 mei 2024 om 7:32
124055051 l normal none

De gemiddelde Nederlander koopt jaarlijks ongeveer 46 nieuwe kledingstukken, schoenen en accessoires. Nederlanders geven gemiddeld ongeveer 721 euro per persoon per jaar uit aan kleding en schoenen. Dit bedrag is inclusief zowel nieuwe aankopen in fysieke winkels als onlineaankopen. Er zijn geen uitsplitsingen beschikbaar tussen mannen en vrouwen. Maar dat vrouwen meer uitgeven dan 721 euro en mannen minder is een redelijke veronderstelling.

De Nederlandse modemarkt wordt geschat op een waarde van ongeveer 10 miljard euro per jaar.

We besteden zelfs meer dan Italianen.  Italianen geven gemiddeld 710 euro per jaar uit aan kleding, wat aanzienlijk hoger is dan het Europese gemiddelde van 490 euro. Aan de andere kant van de oceaan koopt de gemiddelde Amerikaanse vrouw ongeveer 68 kledingstukken per jaar. Bron: Fashion United en CBS.

Deze verschillen benadrukken niet alleen economische omstandigheden, maar ook culturele voorkeuren die van invloed zijn op modeconsumptie. Het roept ook vragen op over de duurzaamheid van onze koopgewoonten. Met een toenemende nadruk op duurzame mode is het interessant om te reflecteren op ons eigen koopgedrag en hoe we misschien meer bewuste keuzes kunnen maken.

Europese huishoudens consumeren grote hoeveelheden textielproducten: de totale consumptie in Europa bedroeg in 2020 6,6 miljoen ton textielproducten.

In 2020 kochten Europeanen gemiddeld 15 kilo textiel. Van de 15 kilo die gemiddeld per jaar wordt gekocht, is 6,1 kilo afkomstig van kleding en 2,7 kilo van schoenen (de overige 6,1 kilo is huishoudtextiel).

Elk jaar wordt in Europa 5,8 miljoen ton textiel weggegooid, ongeveer 11,3 kg per persoon.

En jij? Koop je meer of minder dan het gemiddelde? En hoe kun je duurzamere keuzes maken binnen jouw budget en stijlvoorkeuren? Dit zijn belangrijke vragen voor iedereen die geïnteresseerd is in zowel mode als de impact ervan op onze wereld.