Tegen de regels in komt het nog steeds voor dat zorgverzekeraars aan borstkankerpatiënten vragen om foto's van hun borsten te maken. Daar wordt vervolgens niet altijd zorgvuldig mee omgesprongen, blijkt
uit onderzoek van de NOS. Vrouwen belanden in een lang en niet transparant proces waarbij operaties regelmatig pas vergoed worden na het indienen van een klacht.
Vernederend, zegt ervaringsdeskundige Martine van de Merwe tegen de NOS. "Ik dacht: wie zijn jullie om aan mij foto's te vragen van mijn borsten. Ik heb er echt om moeten huilen toen ik die brief las."
Veel vrouwen die hun borsten hebben moeten laten amputeren vanwege
borstkanker of preventief vanwege erfelijke belasting, kiezen voor een borstreconstructie. De eerste reconstructie-operatie wordt standaard vergoed. Maar bij vervolgoperaties, vanwege bijvoorbeeld pijn of een contourafwijking moet,
anders dan bij alle andere soorten kanker, eerst worden aangeklopt bij de zorgverzekeraar. Juristen noemden dit al
"niet te rechtvaardigen" en "discriminatie".Zorgverzekeraars eisen in de meeste gevallen foto's om te beoordelen of een vervolgoperatie wordt vergoed. Dat mag niet meer, maar dat weerhoudt verzekeraars er niet van ze toch te eisen.
Zorgverzekeraars blijken zich hier niet altijd aan te houden. Bij Christel Frohnert werd een vervolgoperatie na een borstreconstructie met lichaamseigen weefsel afgewezen, terwijl die volgens haar chirurg opnieuw moet. "Mijn borst hangt onder mijn arm. Er zit geen midden in, er hangt gewoon maar wat."
Telefonisch kreeg ze van haar verzekeraar CZ te horen dat ze zelf borstenfoto's moest opsturen per beveiligde mail om alsnog kans te maken op vergoeding. Die stuurde ze "met grote tegenzin" via een beveiligde mail. "Ik ben er elke dag mee bezig. Ik ben alleen en het weerhoudt me ervan om op date te gaan. Het ziet er niet uit."
Met de toegestuurde
naaktfoto's wordt ook niet altijd even zorgvuldig omgegaan, ontdekte de NOS. Die van Frohnert blijken onvindbaar en er wordt haar gevraagd ze opnieuw op te sturen. Dat wil ze niet: "God weet waar mijn foto's terecht zijn gekomen".
Ook bij Ellen Karstens' verzekeraar UMC, onderdeel van VGZ, zijn de foto's in eerste instantie kwijt: ze werd gebeld met de vraag waar ze bleven. Bij Martine van de Merwe gingen haar via de website doorgestuurde borstenfoto's "van het ene loket naar het andere", hoorde ze van een medewerker van haar verzekeraar Zorgzaam, onderdeel van VGZ, ondanks de toezegging dat dit niet zou gebeuren. Een andere medewerker raadde haar aan de foto's ook nog eens per (onbeveiligde) e-mail te sturen.
Terugkerend patroon is dat aanvragen voor vervolgoperaties vaak eerst worden afgekeurd en pas na een klacht worden goedgekeurd, zonder enige verklaring.