Instagram was er in de Nederlandse 17e eeuw al

Media
zondag, 01 juli 2018 om 6:36
schermafbeelding 2018 07 01 om 063133
Veel Instagram-postings hebben maar een doel: laten zien hoe goed het gaat met degene die het plaatje plaatst. Vaak is het ook precies dat: een foto van een huis, vakantie, spulletjes, eten, om mee te Om te laten zien hoe goed het met je gaat, en vaak ook om te laten weten dat je veel geld hebt. Dat idee, een plaatje maken om te pronken met je rijkdom, stamt volgens de historici Peter McNeil en Giorgio Riello uit de Nederlandse 17e eeuw. Toen kwam er voor het eerst op grote schaal ter wereld een klasse op van burgers die centen hadden. En die graag wilden dat anderen dat wisten. En in Amsterdam was er een tijd dat je schilders opdracht gaf een te maken, waarop bijna achteloos te zien was dat je vermogend was. Schilders als Pieter van Roestraten en Adriaen van Utrecht leefden van dat genre. Op de foto een goed voorbeeld. Net als nu bij Instagram moet je de code kennen. Met onze 21e eeuwse ogen zien we wat spulletjes. Maar de tijdgenoot zag een theepot ui China; dat betekende dat je import luxe goederen had. Daarnaast een potje voor gember, de caviaar van die tijd, en dan een kandelaar gedragen door een knielende slaaf: je had dus vermoedelijk een plantage met slaven. Kortom: jetset. Hij zou van Madonna kunnen zijn. Opscheppen in code.
Bron(nen): Quartzy