Egeria wil van NRC Media af en spreekt met diverse partijen om het bedrijf, dat NRC Handelsblad en NRC Next uitgeeft, te verkopen. Dat melden goed ingevoerde bronnen aan Adformatie. Grootaandeelhouder Egeria sprak de afgelopen tijd al met Telegraaf Media Groep (TMG), dat afhaakte, en een Duitse mediapartij over een verkoop van NRC Media. TMG zou in ieder geval zijn afgehaakt. Egeria vraag namelijk een onrealistisch bedrag, 118 miljoen euro. Een bron zegt tegen Adformatie: ‘Het klopt dat Egeria met NRC Media aan het leuren is.’ Een andere bron meldt: ‘Egeria sprak met de Telegraaf (TMG) en een Duits mediabedrijf. Daar zouden ze rond de 118 miljoen euro hebben gevraagd, één keer de jaaromzet van 2012. Maar dat bedrag is absurd hoog en dat vonden de Duitsers blijkbaar ook, want het gesprek duurde maar kort. Ik denk dat NRC Media eerder zo’n 40 à 50 miljoen zou moeten opleveren.’ Egeria kocht NRC Media in 2009 voor 70 miljoen euro van De Persgroep. Het verwierf uiteindelijk een belang van 91 procent. Derk Sauer heeft 9 procent in handen. Egeria heeft als investeerder hoge winsten als doelstelling en eist een rendement van zo’n 20 procent per jaar. Sindsdien zou Egeria de bekende private equity truc toepassen: reorganiseren en omzet en marges oppompen. Het Britse investeringsfonds Apax deed hetzelfde vanaf 2004 bij PCM, waar NRC toen ook onderdeel van uitmaakte. Egeria krijgt steeds meer macht bij NRC en dat zint de redactie niet. Bij Egeria was niemand voor commentaar bereikbaar.