Vliegen is een van de meest koolstofintensieve manieren van vervoer. Hoewel de luchtvaartsector slechts een klein percentage van de totale wereldwijde CO2-uitstoot vertegenwoordigt, heeft het een disproportioneel grote impact op de klimaatverandering. Dit komt door de hoge emissies per passagier en de unieke effecten van uitstoot op grote hoogte.
Een retourvlucht van Londen naar New York genereert ongeveer 986 kg CO2 per passagier. Dit is meer dan de gemiddelde jaarlijkse uitstoot van een persoon in veel landen. Zelfs kortere vluchten, zoals van Londen naar Rome, kunnen aanzienlijke hoeveelheden CO2 uitstoten, namelijk 234 kg per passagier.
Naast CO2 stoten vliegtuigen ook andere schadelijke stoffen uit, zoals stikstofoxiden (NOx), waterdamp en roet. Deze stoffen dragen bij aan de vorming van ozon en contrails (condensatiestrepen), die op hun beurt ook bijdragen aan de opwarming van de aarde. In feite zijn de niet-CO2 effecten van de luchtvaart verantwoordelijk voor tweederde van de klimaateffecten van de sector.
De vraag naar luchtvaart groeit snel. In 2018 was de luchtvaart verantwoordelijk voor 2,4% van de wereldwijde CO2-uitstoot, maar dit aandeel kan verdubbelen of zelfs verdrievoudigen tegen 2050 als er geen drastische maatregelen worden genomen.Ondanks verbeteringen in brandstofefficiëntie, blijft de totale uitstoot stijgen door de toename van het aantal vluchten en passagiers.
De luchtvaartsector heeft een aanzienlijke impact op de klimaatverandering, zowel door CO2-uitstoot als door andere schadelijke emissies. Hoewel technologische en beleidsmatige oplossingen veelbelovend zijn, blijft de meest directe manier om de impact te verminderen het beperken van vliegreizen. Door bewuster te kiezen voor alternatieven en te investeren in duurzame technologieën, kunnen we de CO2-voetafdruk van vliegen verkleinen en bijdragen aan een duurzamere toekomst.