Op luchthaven Schiphol is het zaterdagochtend druk. Maar de drukte heeft niet tot problemen geleid, meldt een woordvoerster van Schiphol. Er loopt extra kantoorpersoneel rond om mensen op weg te helpen. Geprobeerd wordt om wachtende passagiers zo snel mogelijk te laten doorstromen. Schiphol waarschuwde vrijdag al voor grote drukte dit weekend op de luchthaven en vroeg luchtvaartmaatschappijen vluchten te schrappen om de werkdruk bij personeel te verlichten. Een medewerkster van de security zegt daar niet veel van te merken. Wel vindt zij dat er een groot verschil is met een week geleden, toen er door een staking van grondpersoneel enorme drukte ontstond en mensen werden opgeroepen niet meer naar Schiphol te komen. "Vorig weekend was het echt chaos, de drukte die er nu is, komt door het tekort aan personeel". Door de coronapandemie heeft de luchthaven erg veel last van grote personeelstekorten. Mensen raakten tijdens de pandemie hun baan kwijt omdat er bijna twee jaar lang minder werd gevlogen. En niet iedereen is teruggekeerd in zijn oude baan. De meivakantie waarin veel mensen op reis willen zet extra druk op het huidige personeel. Reizigersstromen In de vertrekhallen van Schiphol zijn veel mensen. Bij incheckbalies staan lange rijen, maar nog niet bij alle incheckbalies zit personeel. Medewerkers van de luchthaven proberen de reizigersstromen in goede banen te leiden. Verschillende doorgangen in de vertrekhallen zijn geblokkeerd, in een hal zijn linten gespannen om mensen naar hun incheckbalie te begeleiden. Op de borden in de aankomsthal is te zien dat er tot het einde van de ochtend zo'n tien vluchten zijn geannuleerd en dat één vlucht uitwijkt. KLM kondigde al aan voor zaterdag en zondag zeker 47 vluchten te annuleren. Van TUI en Corendon zijn voor zaterdag enkele vluchten verplaatst naar Rotterdam The Hague Airport. Schiphol wilde 3500 minder passagiers op de luchthaven en dat is "om en nabij" gelukt, zei een woordvoerder vrijdag al.